Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.
Internship-programmet til Storebrand hadde sist sommer 400 søkere og kun 10 plasser. NHH-student og «internship-samler» Inger Mirjam Madland (26) sikret seg allikevel sitt tredje internship.
Inger Mirjam, som går 5.året på NHH, har hatt internship i både Innovasjon Norge sin Paris-avdeling, Wilhelmsen og i Storebrand. K7 Bulletin tok en prat med Inger Mirjam om internshipet i Storebrand sist sommer og hvordan man bør gå frem for å lande et internship.
Den perfekte sommerjobben
– Det beste med internship, i tillegg til at det selvfølgelig er bra rent karrieremessig, er at du får testet deg i praksis, du blir kjent med folk du kanskje ikke ville blitt kjent med ellers og du får betalt for å gjøre en spennende jobb. Internship er rett og slett den perfekte sommerjobben, konstaterer Inger Mirjam som nå går siste året på NHH.
At «den perfekte sommerjobben» også er svært populær blant studentene er dermed ikke så rart. Siden internshipene er såpass populære, er det å skaffe seg et internship ingen enkel sak. Langt fra alle går ut fra studiet med et internship på CVen. Det er «excess demand» i internship-markedet, selv for NHH-studenter.
Inger Mirjam, som går siste-året på NHH, tror riktignok at stadig flere bedrifter ser verdien av internship og mener det er langt flere bedrifter som tilbyr internship i dag enn da hun begynte på NHH i 2015. Men fortsatt er det hard kamp om plassene, spesielt hos de større bedriftene, som Storebrand.
–Dødskjekt!
Selv var altså Inger Mirjam en del av Storebrands internship-program, «Sandbox», i sommer. At hun trivdes hos Storebrand er hun ikke i tvil om.
– Det var dødskjekt! Jeg vet nesten ikke hvordan jeg skal formulere meg uten at det høres ut som om jeg får betalt for å skryte av Storebrand. Vi fikk ekstremt mye frihet til å forme våre egne løsninger som svarte til strategiske utfordringer Storebrand står foran. Det var utrolig lærerikt, men først og fremst var det veldig hyggelig å få arbeide i et tverrfaglig team med så dyktige studenter, sier Madland.
Les også: Hvordan skal du best bruke storstipendet? NHH-professor svarer
Storebrand har mange kunder som kun sparer pensjonen sin hos Storebrand. Caset Inger Mirjam jobbet med var at å finne tjenester Storebrand kan tilby slik at pensjonssparerne også blir privatkunder. Sluttresultatet presenterte de digitalt for over 150 ansatte. Hva Storebrand ender opp med å implementere gjenstår å se.
Samler på internship
Med internshipet i Storebrand i sommer har Inger Mirjam, som spøker med at hun samler på internship, hele tre internship på CV-en. Etter å ha fullført bacheloren sin, fikk hun sitt første internship hos innovasjon Norge sin Paris-avdeling. I Paris ble hun værende ett semester, før hun fikk internship hos Wilhelmsen, som én av fem studenter. Antall søkere der var cirka 200.
– Motivasjonen har vært å få erfaring og bruke sommeren på noe jeg synes er interessant, sier Inger Mirjam.
Hemmeligheten er ikke karakterer
Inger Mirjam tror ikke det først og fremst er karakterene som har vært avgjørende for suksessen, da karakterene for eksempel ikke sier noe om samarbeidsevner og andre egenskaper.
– Bedriftene ser selvfølgelig på karakterene for å forsikre seg om at du har kompetansenivået som kreves, men at det seer i sammenheng med elementer som personlig egnethet, motivasjon og øvrig erfaring. Husk at man skal bygge karakter samtidig som man får karakterer, sier Madland.
– Jeg tror mange glemmer at det ikke bare er bedriften som skal like deg. Du skal også like bedriften. Og når du er motivert av en spesiell grunn, er det også mye enklere å skrive et godt motivasjonsbrev.
Vær deg selv på intervju
Intervjuene er gjerne siste delen av opptaksprosessen og kan bli tunga på vektskåla. De kan variere mye. Noen vil utelukkende bli kjent, mens andre gjerne vil teste deg. Inger Mirjam mener det er viktig å være oppriktig overfor rekruttererne, slik at man blir valgt på riktig grunnlag.
Les også: Når kommer en koronavaksine til NHH?
– Om du faktisk har troen på at du kan gjøre en god jobb, er det også mye lettere å overbevise de som hører på om det samme.
Selv har hun ofte vært nervøs i forkant av intervju, fordi hun vet hun skal bli vurdert, men stort sett har det bare vært trivelig. Når hun innledningsvis blir spurt om å fortelle om seg selv, tar hun ikke nødvendigvis mest hensyn til hva som er relevant for internshipet.
– Jeg forsøker bare å oppsummere de tingene som definerer min identitet, uavhengig av internshipet jeg søker på. Bedriftene ansetter mennesker og vil bli kjent med deg som person, så vær deg selv og tro at det er godt nok.
Madland viser også alltid til relevant erfaring, da det kan veie tungt. Det viktigste mener hun uansett er å søke på internship du selv har lyst til å jobbe med, ikke det andre mener du bør søke.
Men en god del avslag får alle, til og med Inger Mirjam. Hun har ikke gravd seg ned av den grunn.
–Jeg har fått min andel «nei» jeg også, men det sier ikke noe om meg. Det betyr jo bare at jeg og bedriften ikke var noen god match.
Råd fra andre siden av bordet
Ettersom Sandbox-programmet har blitt svært ettertraktet blant studentene har Storebrand hver vår et luksusproblem. En håndfull søkere skal velges ut blant en diger haug av søknader. Med 400 søkere og 10 plasser blir seleksjonen vanskelig, og forskjellen på 10. og 11. mann eller kvinne er hårfin. Tove Selnes, Konserndirektør People i Storebrand, kan fortelle om hva som er grunnlaget for seleksjonen.
– Vi ser alltid etter ulik kompetanse ettersom formålet er å sette sammen teams med et bredt spekter av utdanning og erfaring. Sterk faglig kompetanse, nysgjerrighet og gode samarbeidsevner er også viktig.
Les også: Egyptiske ECRF mottar Rafto-prisen 2020
Rett innstilling og personlige egenskaper kan dessuten være vel så viktige som faglige resultater og erfaring, ifølge Tove.
På spørsmål om hvilke råd hun vil gi til studenter som ønsker seg et internship hos Storebrand, er svaret:
– Spør deg selv hva du vil ha ut av internshipet og gjør deg litt kjent med bedriften før du søker. Du trenger ikke være ekspert på fagområdet, men du burde være interessert. Tenker du kreativt rundt hvordan du kan bidra, åpner det seg flere muligheter.