Trening er utrolig viktig, men det er enda viktigere å trives i hverdagen. Hvordan du velger å være fysisk aktiv påvirker livsgleden din. Trening skal ikke være til besvær.

Kun én av fem voksne (20-­85 år) tilfredsstiller helsedirektoratets anbefalinger om 30 minutters daglig moderat fysisk aktivitet. Barn anbefales 60 minutter med variert moderat og intensiv aktivitet daglig. Blant 9­-åringer møter 87 % av jentene og 96 % av guttene anbefalingene. For 15­-åringer gjelder det kun 43 % av jentene og 58 % av guttene. Vi blir altså mindre og mindre fysisk aktive med årene. Siden vi får mindre tid til å bevege oss når vi blir eldre er ikke dette en spesielt overraskende tendens. Utover endringen i livssituasjonen mener jeg at det finnes en annen viktig faktor som spiller inn på aktivitetsnivået: lyst.

«Flink til å trene»

Jeg har inntrykk av at mange i all hovedsak trener for å være «flinke». Dette synes jeg er utrolig synd. Kommentaren «Så flink du er som trener så mye. Jeg burde trent mer» møter meg støtt og stadig. Man skal ikke trene fordi man «burde» eller skal være «flink». Trening skal være lystbetont. Det skal gi en genuin glede. Er hoveddrivkraften for å gå på spinning «å være flink» så synes jeg at en burde slutte med det. Du skal ikke tvinge deg selv til å noe du egentlig ikke liker å gjøre. Med dette så mener jeg ikke at du skal sitte på sofaen og se på «Modern Family» resten av livet. Fysisk aktivitet er en viktig del av livet og det er nettopp derfor er utrolig viktig at det skaper glede i hverdagen.

Fysisk aktivitet

Som følge av fysisk aktivitet kommer et hav av helsegevinster. Vi lever i en tid der maskiner gjør mye av det daglig arbeidet, hvor de fleste har sittestillende jobber og kjøretøy brukes som transport. Derfor er det ekstra viktig å bevege seg på fritiden, men man må huske på at fysisk aktivitet er en bred definisjon. Du trenger ikke å løfte tunge vekter på et treningssenter eller å løpe maraton for å kalle deg fysisk aktivt. Å vaske bilen for hånd eller å klippe gresset er også fysisk aktivitet. I utgangspunktet handler det å være fysisk aktiv om hvor mye man beveger seg totalt sett.

De siste årene har det vært en enorm treningsbølge. Vi trener kanskje mer enn før, men ettersom at resten av hverdagen er blitt mer og mer stillesittende veier ikke treningen opp for resten av det fysiske aktivitetsnivået. Så det stemmer helt klart, som mange sier, at man «burde» trene mer, men det er ikke der holdningen skal ligge. Man ikke skal tvinge seg selv til å trene på en måte man egentlig ikke trives med.

Målsetninger

Nå er det ikke nødvendigvis på grunn av helsa at mange sier at de «burde» trent mer. Alle vet at fysisk aktivitet er bra for helsa, men det er langt i fra alle som trener med helsegevinster som hovedgrunnlag. Utseende er en kjent drivkraft for fysisk aktivitet. At det er lettere å finne motivasjon i noe som er mer synlig enn reduksjonen i fettet rundt de indre organene og et sterkere skjelett er veldig forståelig, men ikke la målet om drømmekroppen styre hvilken aktivitet du velger. Uansett hvordan man trener så vil det gi en positiv effekt på det ytre. Hvor stor og hvor fort påvirkningen til aktiviteten har på utseendet varierer derimot veldig. Dersom du får mer glede av en aktivitet som ikke gir deg sprett rumpe på to sekunder, så velg for Guds skyld den aktiviteten. Sprettrumpen gir deg kanskje en stor glede i fremtiden, men om det går utover den generelle treningsgleden din så kan jeg love deg at det ikke er verdt det. Den totale gleden av treningsøkten er mye større enn tilfredsstillelsen av å ha en rumpe som er mer spretten enn en kanin. Å ha målsetninger er veldig bra, men det er enda bedre og viktigere å glede seg på veien mot målet. Klarer du ikke å glede deg over veien som kreves for å nå målet, kan et alternativ være å endre målsetning.

Psykisk helse er viktigst

Like viktig, om ikke viktigere enn den fysiske helsen er den psykiske helsen. Selv om spinning er mer effektivt enn Zumba, er det definitivt mye bedre å gå på Zumba hvis det gir deg en større treningsglede. I utgangspunktet påvirker fysisk aktivitet den psykiske helsen positivt, men om man hele tiden streber etter å være «flinkere» til å trene, så er det ikke nødvendigvis en fullt så heldig faktor allikevel. Alle trenger ikke å løfte store vekter eller løpe maraton. Det er lettere å la bevegelse bli en naturlig del av hverdagen og opprettholde aktivitetsnivået hvis man trives med det man gjør. Du skal trene fordi du vil, ikke fordi du bør. Noen finner stor glede i å løpe lenger enn langt, andre synes benkpress er konge, men dette er langt ifra alle. Heldigvis finnes det mange forskjellige måter å bevege seg på. Gjennom «Bulle introduserer» ønsker vi å vise et mangfold av aktiviteter og fremme små treningsmiljøer. Dette håper vi kan inspirere til mer treningsglede.