Arigato, Julie Bergan!

By |2017-02-21T16:49:41+00:0017:37, februar 20th, 2017|Portrettet|

I år er det selveste Julie Bergan som er booket til MidtUKEfesten. I den sammenheng måtte K7 Bulletin ta sjansen på å bli litt bedre kjent med artisten bak bangersene «Blackout» og «Arigato».

Vi går inn i en avsidesliggende krok av Norges Handelshøyskole hvor vi har reservert et rotete møterom. «Enda godt vi ikke møter henne personlig her», sier vi til hverandre, før vi gjør klar taleopptakeren og PC-en som skal brukes for å ta notater.

Rommet er såpass rotete at det ingen ære ville gjort for denne banebrytende artisten som blant annet har varmet opp for Justin Bieber på Telenor Arena, og nylig var nominert til Spellemannsprisen for årets låt med storhiten «Arigato».

Smånervøst taster en av oss inn nummeret vi har fått, og blodtrykket øker i det vi hører kun stillhet fra telefonen. Omsider får vi derimot svar, og Bergan hilser med en småtrøtt stemme.

– Jeg er egentlig et morgenmenneske, selv om dere kanskje ikke har fått inntrykk av det nå, sier hun og beklager seg ved å fortelle at hun hadde hodetelefoner på.

Bergan forteller at hun overhodet ikke er et B-menneske. Telefonen blir stille i tenkepausen hennes, og ventilasjonsanlegget markerer seg med suselyden sin. Alt dette før hun forteller om hennes litt spesielle rutine om morgenen.

– Jo, nå skal du høre! Morgenrutinen min er at jeg liker å ha veldig god tid. Da lager jeg meg noe frokost og sitter kanskje en times tid i sofaen og bare ser på «The O.C.», forteller hun.

Det virker som om ventilasjonsanlegget venter på hennes neste setning. Hun sier at det viktige for henne er å ha en behagelig start på dagen.

– Det er sånn noen ganger at selv om jeg skal opp veldig tidlig, så står jeg likevel opp i god tid så jeg kan se en time med serier, forteller hun videre.

Hun meddeler at det kan være litt stressende dersom hun for eksempel skal reise klokken seks om morgenen, men at det lille avbrekket om morgenen gjør henne klar for å ta fatt på dagen.

Spellemannsnominasjon i lag med Astrid S.

Nominasjonene for Spellemannsprisen for årets låt sto sterke i år, hvor Julie Bergan sin låt «Arigato» sto sammen med blant annet Astrid S’ låt «Hurts So Good» og Dagnys låt «Backbeat». Bergan uttrykker at dette var en ære for henne, og at hun ikke kan sette ord på hvor stort det føltes å bare bli tatt med i nominasjonene.

– Det er noe som man ikke helt tør å tro kan skje, før en virkelig ser at det skjer. En føler at det er en slags bekreftelse på at man har gjort noe riktig når en har jobba såpass hardt for det, sier hun med et hint av yr i stemmen sin.

For de fleste som har fulgt med på Julie Bergan, så er det ikke ukjent at hun bor sammen med en annen artist, nemlig Astrid S. For dem som følger ekstra godt med, så kan en på Twitter finne bilder av hvor glad Bergan ble da det ble annonsert at roomien hennes vant Spellemann og Gramo-stipend for årets nykommer.

– Det føltes jo litt ut som om jeg hadde vunnet en Spellemann kan du si, sier hun med et hint av grenlandsmål fra Skien.

Hun forteller videre at hun syntes det var utrolig fortjent og at hun var veldig glad på Astrid S’ vegne resten av dagen. Selv om Julie Bergan og Astrid S bor sammen, så betyr det ikke at de legger hinder på hverandres kreative prosess.

– Vi skriver ikke låter med hverandre, men vi viser hverandre låter vi selv har skrevet, og gir hverandre innspill, forteller Bergan.

Bergans genesis for musikk

Ventilasjonsanlegget i rommet har endelig roet seg, og vi ser ned på hver vår skjerm, PC-en og mobilen. En av oss merker at mobilen som tar taleopptaket muligens er plassert litt for langt fra den snakkende telefonen Julie Bergan prater ut ifra med sin komfortable stemme.

Den andre av oss registrerer at Bergan tar seg en slurk av noe, men vi trodde et lite øyeblikk at telefonsamtalen hadde stanset.

– Oi, unnskyld, jeg måtte bare ha meg litt vann, forklarer hun, til vår store lettelse.

Bergans interesse for musikk ble vekket av hjemmet hennes, hvor hun først ble introdusert for barneviser og deretter alt ifra Abba til Hellbillies og Beatles, samt en god dose «Hits for Kids». Det var umulig for henne å unngå musikk, forteller hun, og spørsmålet lå heller i hvilken grad hun kom til å bli interessert i det.

– Det var vel mest slik jeg ble introdusert for pop, legger hun til.

Drømmesamarbeid og konsertopplevelser

Stemmen til Julie Bergan fylles med iver da vi spør henne hvem hennes drømmesamarbeid kunne vært med. Som journalister titter vi begge opp fra skjermene våre og ser på hverandre og smiler, for det er sjeldent en kan merke at et intervjuobjekt fylles med såpass engasjement uten å ha personen ansikt til ansikt.

– Jeg synes det hadde vært utrolig fett å lage en låt med Major Lazer! Jeg har også alltid vært stor fan av Chris Brown og DJ Snake.

Som nordmenn flest, er Julie Bergan en festivalentusiast. Attraktiv som hun er i popmiljøet, er hun også booket til en del festivaler den kommende sesongen. Lyden på telefonen senker seg en smule, og vi lener oss framover for å kunne høre bedre.

Plutselig virker det som om noen tar proppen av høyttaleren og vi blir overrasket av hvor nærme ørene våre egentlig var telefonen. En av oss trykker lett på mobilen, kun for å forsikre seg om at vi ikke hadde mistet popstjernen på andre enden av linjen. Bekreftelsen kommer endelig da Bergan forteller om hennes erfaring med Slottsfjell.

– Jeg er veldig spent på Slottsfjell, fordi det var kanskje den første festivalen jeg var på, og jeg tenkte da: «En dag, så skal jeg framføre der». Det er en drøm jeg har hatt som endelig går i oppfyllelse, sier hun med et engasjert stemmeleie.

Artister er kjente for å være aktive i musikkmiljøet, og møter gjerne opp for å se på ulike konserter. Hun har mange fine minner fra konserter, men de dårligere konsertopplevelsene låser hun ute.

– Jeg har en tendens til å glemme dem hvis de ikke har gjort noe særlig inntrykk på meg, sier hun betenkelig.

Etter en liten tenkepause klarer hun å hente seg tilbake fra memory lane, med et minne i kofferten. Hun tar den frem og presenterer det som ikke den aller verste opplevelsen, men heller som en skuffelse. Bergan tørker støvet av minnet og legger det ryddig frem med The Chainsmokers.

– Det var ikke spesielt dårlig, for de har masse bra musikk, men det var heller det at det ble litt for DJ-aktig. Det var litt som å være på et russetreff, men det kan hende at jeg ikke var helt «up for it» akkurat da, sier hun.

Hennes beste konsertopplevelser henter hun raskt frem fra minnet, og ikke bare bretter hun det ut, hun omfavner det som en varm mariusgenser på en iskald vinterdag. Det er nemlig ingen ringere enn rapartisten Arif som får hennes gunst.

– Jeg har vært på mange bra konserter, men det har vært mange Arif-konserter. Jeg har kanskje vært på 14-15 av hans konserter, hvor jeg bare har digget musikken og danset, sier hun med flamberende energi i stemmen.

Gleder seg til MidtUKEfesten

Julie Bergan legger ikke forventningene lavt for byen mellom de syv fjell. Hennes inntrykk av Bergen er at det er en svært kulturell by med et stort og åpent musikkmiljø. Hun trekker skilnad mellom Oslo og Bergen ved å si at kanskje publikum er mer reservert i hovedstaden, mens det i Bergen virker som om det er masse folk som digger både musikk og konsertlivet.

– Jeg har ikke spilt så mye i Bergen før, men jeg har mange venner som er derfra. Det virker som om det er skikkelig kult musikksted, sier hun og legger til at hun er spent på publikum og hvordan energien på konserten vil være.

Roen senker seg over intonasjonen hennes, og hun legger ikke skjul på hennes begeistring over Norges plassering i den internasjonale musikkarenaen. Bergan er jo blitt en del av norsk musikkeksport, og forteller gjerne om hvorfor norsk musikk er blitt så attraktiv på den internasjonale arenaen.

– Jeg tror Norge er litt eksotisk og at vi i utgangspunktet har en liten musikkindustri sammenlignet med Sverige, for eksempel. Vi tenker vel kanskje på en litt annerledes måte i den kreative prosessen, sier hun.

Hun mener også at Norge er ledende på streamingtjenester og at det blir en slags dominoeffekt når en norsk artist gjør det bra.

– Hvis det først blir lagt merke til noen, så er det lettere for oss andre å bli lagt merke til. Noe som er veldig bra for alle, bekrefter hun i telefonen.

Det rotete møterommet markerer sitt nærvær ved slutten av intervjuet. En av oss skyver en ubrukt kontorstol for å strekke på bena. Ventilasjonsanlegget våkner til live igjen. Et lukket kjøleskap begynner også å summe, som om den vil være del av samtalens line-up. Vi tar en lynrunde med popstjernen Julie Bergan før vi takker for oss.

Hennes syngende intonasjon takker for seg, og det virker som om alt blir stille i det anropsskjermen på mobilen lyser rødt. Til slutt går vi endelig ut, og gleder oss til vi endelig får sett Julie Bergan live i Aulaen på Norges Handelshøyskole.

(Visited 24 times, 1 visits today)
20