Professor i samfunnsøkonomi ved NHH blir skolens nye rektor.

Dette kommer frem i en pressemelding.

– NHH er den ledende handelshøyskolen i Norge med noen av landets beste studenter og ansatte. Jeg er svært motivert for rektorjobben, og er klar for å gjøre de nødvendige grepene for at NHH skal bli en svært synlig handelshøyskole som hevder seg mot våre aller fremste europeiske konkurrenter, sier Thøgersen.

Thøgersen tiltrer i jobben 1. august, og skal sitte i fire år. Nåværende rektor Frøystein Gjesdal sier han troen på sin etterfølger.

– Det var sterke kandidater som søkte på stillingen. Jeg er overbevist om at Øystein Thøgersen vil gjøre en svært god jobb for NHH. Han har bred tillit blant de ansatte, han har administrativ erfaring med gode resultater og han er en kjent økonom som vil bidra til å profilere NHH på en god måte, sier Gjesdal.

Også kommende styreleder Kari Olrud Moen er positiv til valget.

– Øystein Thøgersen har store ambisjoner på vegne av NHH, og er tydelig på behovet for endring. Han har også den nødvendige erfaring, innsikt og gjennomføringskraft til å lykkes med den jobben som skal gjøres. Jeg gleder meg til å komme i gang sammen med Øystein, sier Olrud Moen.

Thøgersens visjoner

K7 Bulletin intervjuet Thøgersen tidligere i år, da hans kandidatur ble annonsert. Da hadde han følgende å si om sine visjoner og mål om for NHH:

– Målet for skolen er allerede gitt av NHHs strategi for 2014-2017: Å bli en av de ledende handelshøyskolene i Europa. Fire karakteristika som er viktig for å oppnå dette. Det ene er substans og relevans. Arbeidet på NHH skal legges merke til både i inn og utland. Vi burde ikke tilpasse trendene, men ligge i forkant av dem. Det andre er speed. Vi trenger en skole som raskere tar inn over seg nye ting og presenterer det utad, f.eks digitalisering. Hvert semester burde vi stille oss spørsmålet: hvilke kurs skal vi ha basert på hvordan verden ser ut rundt oss. Det tredje er synlighet.

– Jeg sier «polish your diamonds». NHH må bli flinkere til å få frem sine «assets». Det fjerde er stil og profil. Vi må være tydelig på hva ønsker å være og prioritere deretter. I dag er verden et sted der Financial Times’ ranking teller. Vi kan like det eller ikke, men sånn er det. Derfor burde vi jobbe hardt for å komme opp på rankingen. Å ta FT-rankingen på alvor er er ikke opsjon vi har; det bare må vi.