En undersøkelse fra desember 2012 viser at kun 1 av 3 brukere er fornøyd med NHH sine hjemmesider. Nå vil kommunikasjons- sjefen ta tak i problemet.


Helt siden tallene fra nettsideundersøkelsen ble kjent, har kommunikasjonssjef ved NHH, Kristin Beate Risvand Mo, job- bet for en oppgradering av skolens hjemmesider.
– Den løsningen vi har i dag er ikke god nok. Det må bli enklere for studentene å finne frem til den informasjonen de er ute etter. I tillegg er internett vår viktigste informasjonskanal og vårt ansikt utad, sier Risvand Mo.

Lite tilfredsstillende
Av de som tok undersøkelsen var det 92 prosent som brukte nettsiden ukentlig eller oftere. Dette inkluderer både nåværende studenter, potensielle studenter, ansatte, næringslivet og alumni.

– Vi ser at de to viktigste tingene studentene bruker nettsiden til er å sette sammen timeplan og eksamensplan. Tett på følger informasjon om hvor og når forelesninger er, samt studietilbud og utveksling.

Videre viser undersøkelsen at NHH.no gir et positivt førsteinntrykk, men tilfredsheten avtar etter hvert som man bruker nettstedet og blir kjent med dens struktur.

– Som mange offentlige nettsider er den bygd opp på samme måten som institusjonen, ikke etter informasjonens viktighet. Det er det teknisk grunnleggende som ikke er godt nok og byr på størst begrensninger. Vi ønsker at vår viktigste målgruppe, studentene, skal få en bedre brukeropplevelse med mer relevant informasjon, så det blir bedre å være student på NHH.

Startsum på 1,6 millioner
Over ett år etter at undersøkelsen ble gjennomført er prosjektet nå ute på anbud. I prosjektbeskrivelsen står det at de ønsker en reorganisering og forbedring av sidens innhold, samt bedre publiseringsløsning.

– Selve innkjøpet kommer til å ta et halvt år, nå samles det kun inn kvalifikasjonsgrunnlag. Vi skal begynne prosjektet i høst, men det er ikke avklart når det skal stå ferdig.

Prosjektets pris har en startsum på 1,6 millioner.
– Anbudet er lagt ut til 1,6 millioner, men det vil nok koste mer enn dette. Prisen har vi kommet frem til etter innhenting av tall fra liknende prosjekter, men den skal opp til forhandlinger. Men det viktigste for oss er å finne den mest kvalifiserte leverandøren, opplyser Risvand Mo.

Sist gang det ble gjort noe med hjemmesiden var i 2007. Da ble det all informasjonen lagt inn i et nytt system, men strukturen har det aldri blitt gjort noe med.

– Nå er siden alt for omfattende, og strukturen for kompleks. Viktig informasjon drukner. I tillegg har brukermønsteret endret seg. For lettere tilgjengelighet er vi nødt til å tilrettelegge for blant annet bruk av mobil og nettbrett.

Årlig er det over en halv million unike besøkende på nhh.no. Blant disse er om lag 22 prosent utenlandske.

– Vi vet at den eksisterende engelske informasjonen er dårlig. På den nye nettsiden skal oversettelsen samsvare mer med den norske. Det er viktig at den engelske informasjonen er god for at vi skal tiltrekke oss utvekslingsstudenter. Vi vil øke satsningen på web, sier Risvand Mo.

Vil inkludere studentene
– I styringsgruppen sitter det en representant fra NHHS. Hittil har studentene i størst grad vært involvert i forprosjektet i form av intervjuer. Men vi ønsker å involvere de i større grad senere ved å etablere ulike prosjektgrupper.

Leder i Kjernestyret, Dina Mikalsen, regner med at de vil bli involvert senere i prosessen.
– Vi regner med, og forventer, at de vil involvere oss senere i prosessen. Særlig med tanke på timeplaner. Det viktigste for oss er hvordan løsningene blir. Nå er nettsidene uoversiktlige og det tar lang tid å lete frem ny informasjon, sier Mikalsen.