Hvordan skal man lære seg hele pensum før eksamen? Finnes det triks man kan bruke for å bli bedre på muntlige presentasjoner? Hvordan bruker man eksamensperioden mest mulig effektivt? For å finne svaret har K7 Bulletin vært i kontakt med Olav Schewe, tidligere NHH-student, Bulle-journalist og forfatteren av boka “Superstudent”.

Eksamensperioden nærmer seg med stormskritt, og mange studenter gruer seg til eksamen, som i år avholdes hjemmefra. Superstudenten Schewe var selv en gjennomsnittlig elev da han gikk på ungdomsskolen, men endte opp med et karaktersnitt på 5,65 på videregående, og fikk såpass gode karakterer på NHH at han kom inn på University of Oxford hvor han også fullførte mastergraden sin. Han deler sine beste tips for å lykkes på eksamen.

I koronatider tvinges man til å studere hjemmefra. Hvordan kan man gjøre det så effektivt som mulig?

–Jeg tror bortfallet av struktur skaper problemet, fordi man har tid til å gjøre arbeidet når som helst og velger derfor å prokrastinere, sier Schewe. 

–Jeg har hovedsakelig to tips. Det første er å lage en plan og sette seg mål for når man skal jobbe. Har man faste tidspunkter å forholde seg til hver dag blir det lettere, fortsetter han. 

–Det andre er å gjøre avtaler med andre om å gå gjennom oppgaver eller å snakke om et kapittel. Man tvinges gjennom dette til faktisk å gjøre oppgavene og lese kapittelet for ikke å miste ansikt foran vennen, meddeler forfatteren. 

Les også: NHH troner øverst på søkertoppen 

Legg vekk mobilen

På  spørsmålet om hva som kjennetegner et godt hjemmekontor, sier Schewe at det er viktig å kvitte seg med distraksjoner som kan stjele oppmerksomhet og fokus. Han oppfordrer derfor til å fjerne telefonen fra synsfeltet ved å legge den i sekken eller i et annet rom.

Videre tilføyer han at det kan være lurt å si ifra til familiemedlemmer om når man tenker å studere, slik at de ikke kommer inn og forstyrrer.

Hva kan man gjøre for å huske mer av det man leser, hører og gjør på studiet?

Her gir Schewe uttrykk for at det viktigste er konsentrasjon og oppmerksomhet på de riktige tingene.

Videre presiserer Schewe at det er lurt å teste seg selv, ettersom om man aktivt henter kunnskap ender en opp med å huske lengre. En lett måte å gjennomføre dette på er å jobbe med en oppgave, forklare den med egne ord, for så å se fasit. 

– Skal man få mer ut av notatene kan det være lurt å høre seg selv ved å gjenta det man har skrevet, sier forfatteren videre.

Schewe, her fra tiden på Oxford. Foto: Privat

Schewe nevner til slutt to enkle hukommelsesteknikker for ord og begreper. 

–Den ene er å leke med rekkefølgen på forbokstavene til ord og begreper, for så å komme opp med et nytt ord, et akronym. Man husker gjerne bisarre ting bedre.

Han nevner også reiseruteteknikken som gjennomføres ved å knytte bilder til tingene en skal lære for så å gå gjennom en mental rute som inneholder dette. 

Les også: VIN I KORONAENS TID

Pauser og pomodoroteknikk

Du sier konsentrasjon er viktig. Hvordan kan man øke den?

–Man må være strategisk til bruken av pauser. Sitter man lenge vil hjernen bli sliten, konsentrasjonen falle og læringsutbyttet bli mindre, forklarer Schewe.

En teknikk som ifølge Schewe blir mye brukt er pomodoroteknikken. Den går ut på at man jobber effektivt i 25 minutter, for så å ta fem minutter pause der man gjør noe man selv har lyst til som belønning.

Det er flere grunner til at denne teknikken fungerer:

–Om en jobber for lenge, klarer ikke hjernen å overføre all informasjonen til langtidshukommelsen. Tar en jevnlige pauser unngår en dette.

Schewe sier de små pausene man har innimellom øktene også hjelper på å holde motivasjonen oppe.

–Det er ofte lettere å sette seg mål om å jobbe 25 minutter enn fire timer. Har man først satt i gang vil det også være lettere å fortsette, sier Schewe.

Flow

Schewe introduserer også begrepet flow som et nøkkelmoment:

–Flow, eller flytstadiet som det heter på norsk, er en tilstand der man blir så oppslukt i oppgaven at man glemmer tid og rom. Det viser seg også flow er viktig for lykke og motivasjon, sier Schewe. 

For å komme inn i en flow så er det viktig å gjøre arbeidsoppgaver på riktig nivå. Om oppgavene er enten for lette eller for vanskelige kommer en ikke inn i samme flyten. 

Et lurt knep Schewe har er å legge opp til mestring i fagene. Får man ikke til oppgavene man holder på med så sett ned vanskelighetsgraden, sier han. Klarer man oppgavene vil man få mer lyst til å jobbe og samtidig jobbe mer effektivt.

For mange studenter kan det være utfordrende å finne ut hva som er de mest sentrale delene av pensum. Schewes tips er å kartlegge de viktigste momentene ved å se på tidligere eksamensoppgaver, spørre eldre studenter og se gjennom forelesningsslides. Vet man hva man må kunne er det lettere målrettet å finne informasjonen og stoffet vil feste seg bedre.

–Det er samtidig viktig å fort bli klar over hvilke læringsressurser som er viktigst for faget. I noen fag er hele boka pensum, mens den i andre ikke har betydning, sier han.

Les også: NHH ute med vårens retningslinjer for eksamen

–Øvelse gjør mester

For å uttrykke seg bedre skriftlig og muntlig anbefaler Schewe at man leser gjennom tidligere A-besvarelser for å få en forståelse for hva som kreves og hvordan det gjøres. I tillegg til dette hjelper det jo alltid å ha originale vinklinger, og selvfølgelig en god struktur på det hele.  

På muntlige presentasjoner gjelder god presentasjonsteknikk:

–Gjør det interessant og start med noe som fanger mottakerne, bruk hendene, la ting komme inn litt etter litt i stedet for alt på en gang. Ikke ha slides som er stappfulle og legg inn pauser, oppfordrer han. 

–Ikke minst legges det vekt på å øve på det man skal si. Det er ikke det samme å tenke det som å si det. Man blir samtidig tryggere og ordene vil etter hvert komme av seg selv. Før muntlig eksamen kan man øve to og to på muntlig å forklare modeller og teorier. Øvelse gjør mester, legger han til.

Det Schewe vektlegger når han snakker om en god eksamensperiode er planlegging. Han sier det er lurt å legge en ordentlig plan og vite når man skal jobbe med de ulike fagene. Dette vil gi ekstra grunnlag for å klare å jobbe konsistent gjennom perioden. 

– Det er lurt å spre ting ut i tid i stedet for å jobbe med samme tema en hel dag. På slutten av uka vil man ikke huske så mye av det første man gjorde, fortsetter han. 

For de som sliter med eksamensstress meddeler også Schewe at det er lurt å gjøre aktiviteter der en får en avkobling fra øvingen, trening og annet som tar tankene vekk fra eksamen. Videre sier også forfatteren at det er lurt å sette seg mestringsmål over prestasjonsmål, finn heller ut hva du skal gjøre i stedet for hvilket resultat du vil ha. 

Som tidligere NHH student kommer også Schewe med en rekke oppfordringer til studentmassen:

  1. Gjør både obligatoriske og frivillige innleveringsoppgaver, eksamen baseres ofte på det samme.
  2. Pass på å forstå ting gjennom semesteret. Eksamensperioden kan da brukes på å lære det godt og utenat.
  3. Spør om hjelp når du lurer på noe.
  4. Sitt langt framme i forelesning. Framme er det færre distraksjoner, så det blir lettere å følge med. 
  5. Spør i forelesning når du lurer på noe. Man vil da kvikne til og ha lettere for å følge med i resten av forelesningen.
  6. Hva som trengs for å lykkes avhenger av fagene, sier han. I regnefag anbefales det å gjøre masse oppgaver og kun lese i boka når det er noe man ikke forstår.
  7. Bacheloren på NHH er veldig bred. Han anbefaler derfor man tenker etter hvilke fag man synes er gøy siden de gir en god indikasjon til masterprofil.
  8. Til slutt er det lurt å skaffe relevant sommerjobb. Det trenger ikke være flaggskipjobbene, men bare noe hvor man får brukt fagene og det man lærer i praksis.

For flere tips og triks anbefales boken «Superstudent», som Schewe selv er forfatter av.

 

Har du lest disse sakene?