Førstehjelpsskrin for koronapsyken

By |2020-04-08T20:18:51+01:0011:13, april 4th, 2020|Magasin, Nyheter|
Foto: Privat

For mange studenter er hverdagen nå snudd opp ned. Og etter tre uker med karantene, er det ikke rart om man kjenner på «koronapsyken”. K7 Bulletin hatt kontakt med Øystein Sandven, psykolog og leder for Sammen Psykisk Helse, om tips til hvordan å takle den nye hverdagen.

For de fleste av oss byr den nye hverdagen på utfordringer. Hjemmet, som før var trygt og godt, har nå blitt invadert av skolebøker og markeringspenner. Ikke kan vi slappe godt av hjemme, vel vitende om at det er skole som bør gjøres. Men vi får ikke jobbet godt nok med skole heller. Åh, den forbaskede samvittigheten!

Den sosiale omkretsen som før var variert og bred, er nå blitt meget avgrenset. Verdens beste romkamerater er blitt til verdens verste. For ikke å snakke om det største marerittet av de alle, som noen av oss er utsatte for: kjernefamilien.

Les også: Leserinnlegg: – Dagens utfordringer byr også på en rekke gode muligheter

Så, for å holde i sjakk «koronapsyken» kommer Øystein Sandven med følgende råd:

–For studentene er situasjonen som vi er i krevende på mange måter. Både økonomisk, og med tanke på sosial omgang, og ikke minst fordi de i stor grad skal gjennomføre oppsatte planer for semesteret på helt nye måter. Situasjonen er ulik for hver enkelt student, og generelle råd vil da treffe forskjellig. Noen råd kan likevel gjelde for mange:

  • Hold deg i aktivitet innenfor myndighetenes føringer (Gå turer, prøv deg på nye retter på kjøkkenet, les bøkene du har planer om å lese men ikke hatt tid til tidligere osv.).

  • Etabler rutiner for dagene, lag dagsplaner. Struktur er spesielt viktig når de vanlige faste holdepunkter i hverdag er fraværende.

  • Ha noen rimelige målsettinger for hva du ønsker å få gjort i løpet av dagen/ uken. Det tar tid å innarbeide nye rutiner.

  • Hold kontakt med studenter du vanligvis jobber mye sammen med. Del erfaringer om hvordan dere jobber, hvordan dere løser oppgaver og hva som er utfordrende. Dette kan være viktig for å holde motivasjonen oppe.

  • Oppretthold sosial kontakt med ditt nettverk via nett. Avtal gjerne faste møtepunkter.

  • Bruk ikke for mye tid på nyhetsoppdateringer. Det trekker oppmerksomhet vekk fra dine planlagte gjøremål.

  • Ha fokus på ting du kan gjøre noe med. Jobb aktivt med å la det som ligger utenfor din påvirkningsmulighet ligge.

______________________________________________________________________________

Sammen har også etablert en «Pratelinje» for studenter:

https://www.sammen.no/no/bergen/sammens-pratelinje

Bruk denne muligheten om du strever med å få til den endrede hverdagen.

______________________________________________________________________________

Det er som tidligere også mulighet for kontakt med rådgiver eller psykolog knyttet til Sammen Psykisk Helse. For info, se:

https://www.sammen.no/no/bergen/helse/noen-a-snakke-med

De tilbyr for øyeblikket bare samtaler via video eller telefon, og for mange fungerer det bra.

______________________________________________________________________________

Les også: Ny krisepakke vil kompensere for studentene

I denne perioden med innskrenkende muligheter for sosial omgang, er det nok mange som kjenner på ensomhet. Derfor vil K7 Bulletin komme med en oppfordring: å ta kontakt med venner, send en melding til noen i familien, hils på en nabo, osv. Når man er mye alene vokser tomrom og ensomhet. Med mangel på rutine og struktur i hverdagen,  kan det være vanskeligere å dytte vekk vonde tanker og få seg selv opp på beina. Men på andre siden, alle små gester og oppmerksomheter blir viktigere og større – så vis ekstra omtanke og pass på hverandre.

 

Har du lest disse sakene?