Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.
– Det er litt av et eventyr, sier Herman Friele når vi spør han om historien til Kaffehuset Friele.
Øynene til den 75-årige forretningsmannen glitrer av minnene om de gode gamle dagene, før han begynner å utdype om familiebedriften:
– Det hele startet i 1799. Da grunnla min tippoldefar B Friele & Sønner, og de drev innen alle typer kolonialvarer. Først var vi et bryggeri, så skipsrederi, og så har vi egentlig vært i handelsnæringen i 220 år. Så det er egentlig et familiefirma som har gått i generasjon til generasjon til generasjon – i alt syv generasjoner.
Kaffeeventyret startet derimot for bare 70 år siden, med grunnleggelsen av Kaffehuset Friele. Herman Friele har selv sørget for å øke bedriftens markedsandel til 35 prosent, men valgte å selge sine aksjer til Douwe Egberts for noen år siden. Siden har Kaffehuset Friele kjøpt Coop kaffe, og markedsandelen har økt til 50 prosent.
Når Friele begynner å snakke om markedsandeler begynner økonomistudenten i han å våkne til liv. Plutselig begynner han å forklare om scalingeffekten og branding:
– Kaffehuset får best betalt per kilo på grunn av volum, altså scalingeffekten. Når du selger 70 millioner kaffeposer får du betalt littegrann mer per pose, og det får stor effekt på bunnlinjen. Men vi har også drevet med branding, altså konsistent merkevarebygging, over mange år. Du må fortelle folk at du har et godt produkt, og da er folk villige til å betale mer for det produktet eller den tjenesten du har.
Friele med store bokstaver
Den 75-årige forretningsmannen lener seg tilbake i kontorstolen og tar en slurk av sin egen kaffe. Koppen i hendene hans har en stor F på seg – F for Friele. I foajéen like utenfor kontorene står det Friele med store bokstaver. Overalt står navnet til kaffekongen.
– Hvordan er det egentlig å se navnet sitt overalt?
– Jeg reflekterer ikke over det, for jeg er meg og firmaet er seg. I min hjerne er det slik at jeg ikke tenker på at det er mitt navn som står på den kaffeposen. Jeg er ikke “high” på meg selv altså, sier han, og smiler lett.
Frieles jordnære forståelse av firmanavnet gjenspeiles også i hans forretningsfilosofi. Han er en myk mann, noe som forklarer hvorfor Bella, hans italienske vannhund, ligger og sover på kontoret hans.
– Jeg er en myk fyr. Å være tøff funker kanskje for noen, men det funker ikke for meg. Jeg må være meg selv, og det tror jeg er veldig viktig. Jeg er den jeg er, på godt og vondt. Jeg pretenderer ikke å være noe annet. Du blir aldri god i noe hvis ikke du er deg selv, forklarer Friele filosofisk.
Videre kommer han med enda et inspirerende utsagn:
– Du blir aldri god i noe hvis ikke du gjør noe du trives med. Det er ikke alle som har den muligheten. Jeg fikk den muligheten, jeg har den muligheten. Og det er viktig når dere skal ut å jobbe også, prøv å jobb med noe dere har lyst til å jobbe med.
Friele forklarer at han trives med å være forretningsmann fordi han liker å ta beslutninger og få folk til å tro på det han selv tror på. Dette er også samme grunnen til at han trivdes så mye som ordfører – eller borgermester, som han selv kaller det.
Den økonomiske innsikten hans fra handelsbransjen hjalp han mye i tiden hans som politiker:
– Jeg er selger, jeg solgte jo kaffe. Da jeg var borgermester solgte jeg Bergen som en destinasjon, et studiested, som et sted man skulle trives. Min oppgave var å gi folk lyst til å komme hit. Og å få borgerne til å bli glad i byen, stolt av byen. Det er en selgers oppgave. Alt er salg.
Kakemetaforer
Frieles kunnskap om salg og økonomi kommer ikke bare fra flere år med erfaring. Han studerte nemlig et år ved NHH, før han valgte å fortsette utdanningen sin i USA. Når vi spør han om tips til økonomistudenter svarer han følgende:
– Jeg tror det er viktig å komme seg ut, altså vekk. Jeg har vært rundt omkring i verden. Jeg var et par år i Tyskland og Sveits, og jobbet med kaffe. Så jobbet jeg i London et halvt år i en internasjonal næringsorganisasjon. Når du reiser får du litt perspektiv, og jeg tror det er sunt å oppleve litt andre kulturer og væremåter. Verden er stor, og verden er spennende.
Videre kommer han med enda et tips:
– Det er viktig å ta et karrierevalg tilpasset dine interesser, kunnskaper og muligheter. Dere som er så heldige og har et godt hode til å komme inn på Handelshøyskolen, dere har et ansvar, et legitimt ansvar om å være med å bygge landet. Det er veldig mange som vil sikre seg størst mulig kakestykke. Det synes jeg er feil. Kaken kan bakes større, og dere har et ansvar å være med på å bygge kaken større. Dere fra NHH, NTNU, juridisk fakultet og andre gode utdannelser har et ansvar. Ta det som en positiv utfordring, og ikke en plikt. For landet må bygges.
Les også:
Leserinnlegg: Kjære @nhh på Jodel