Jakob Mejrup, kjøpmann for REMA 1000, publiserte i forrige uke en status på sin Facebook-vegg der han kritiserte K7 Bulletin sitt valg av ordet «matmor» i overskriften «Møt matmor ved REMA 1000 Helleveien: Sandra Sivertsen». Han skrev at hun som butikksjef ikke fortjener å bli betegnet med et slikt ord. Vi leser i kommentarene under at flere var enige i hans tolkning, at tittelen var «bakstreversk» og «uinspirerende».

I februar sto det i Bergens Tidende at hvordan NHHI Kanonball auksjonerte bort «date med kb-babe» i forbindelse med Aksjonsuken, var «gårsdagens måte å tenke kjønn på» og «hårreisende». I kjølvannet ble det publisert kommentarer i K7 Bulletin der det ble diskutert hvorvidt «date med kb-babe» er spark til kvinnebevegelsen, eller om man da legger for mye i det.

Les også: Leserinnlegg: La oss ikke kalle en spade for en gravemaskin

De to tilfellene illustrerer på flere måter samme problematikk. Det vi sier og skriver vil alltid inngå i en kontekst hos motparten. Ordene jeg velger kan leses og tolkes på en annen måte enn det jeg egentlig mener, og da K7 Bulletin valgte «matmor» var det med tanken om at det kan indikere noe hyggelig, en nærhet, for matmor er en vi er avhengige av og trenger. Det var på ingen måte meningen å skape assosiasjoner i negativ retning, men slik ble det lest og det var i redaksjonen ikke vanskelig å sette seg inn i at ordet gir rom for det.

Man skal ha respekt for motpartens lesning. Når vi skriver avis, som i mellommenneskelige relasjoner, kommer vi ikke unna konteksten og konsekvensene som den kan ha. Journalist i K7 Bulletin Inga S. Rosendahl skrev i sin kommentar i forbindelse med KB-saken at «ord får den meningen man selv, og utsagnets kontekst, gir dem». Det er slik misforståelser oppstår.

Når man reagerer er det om å gjøre å si ifra. Man må spørre om hva som var intensjonene hos motparten, la motparten utdype og redegjøre. Mejrup gjorde dette da han henvendte seg til oss. Etter kommentaren i BT ble K7 Bulletin benyttet som forum for debatt der synspunkt møtte synspunkt. Meningsbryting. Vi må snakke sammen og innstille oss på å være villige til å øyne motpartens syn på saken.