Leserinnlegg: SOL – svada og liksom-empiri?

By |2019-12-15T19:39:26+01:0013:09, desember 14th, 2019|Leserinnlegg|
Kaja Norheim Morken er redd for at den siste skandalen i Sol2 skal underbygge misnøyen for faget. Foto: Foto NHHS.

Problemet med ukens SOL2-skandale er ikke bare at den underbygger studentenes oppfatning om at vurderingen i SOL-fagene er subjektiv og urettferdig. Man risikerer også at fremtidens ledere går ut fra skolen med et bilde av at fag som ledelse og markedsføring er uviktige.

Man skal ikke gå lenge på NHH før man begynner å høre rykter om de ulike fagene og foreleserne. SAM1 er lett, engelsk som valgfag er en billig A, Tande og Cappelen er morsomme, «alle» døgner på MET3-eksamen og BED2 er veldig arbeidskrevende. I virvaret av historier og råd fra de på høyere kull, er det en gjenganger at SOL-fagene blir omtalt negativt. Fagene, som institutt for strategi og ledelse er ansvarlig for, beskrives som tørre og uten relevant innhold. Skal man tro det man hører i gangene er det ingen vits å gå i forelesning, da karakter uansett blir satt ved trilling av terning.

Det mest fornuftige er selvsagt å gjøre opp sin egen mening om fagene. Man har tross alt ulike interesser, styrker og svakheter. Det er imidlertid flere hendelser som gjør det utfordrende å beholde en nøytral tilnærming til saken. Eksemplene som underbygger fordommene om SOL-fagene er nemlig mange.

Her er saken som startet debatten: NHH-studenter reagerer etter lekkasje av flåsete kommentarer fra sensor

I SOL1 (psykologi og ledelse) har elever fått hjemmeeksamener vurdert underveis i semesteret til nær toppnivå, der endelig sensur endte på både C og D. I SOL2 (markedsføring) plukker foreleser tilsynelatende tilfeldig ut hvilke deler av pensumboken han selv er enig og uenig i, noe som skaper stor forvirring blant studentene. I SOL3 bruker foreleser avanserte ord og innviklede setninger, for å forklare konsepter som lett kan oppsummeres i en setning. Det hele toppes med ukens SOL2-lekkasjer av sensorkommentarer på eksamensbesvarelser som vitner om svært uprofesjonell og subjektiv retting. Signalene dette sender ut hjelper ikke positivt på elevenes holdning til fagene.

Selvsagt er «myke» fag som ledelse, markedsføring og organisasjonsteori komplekse og vanskeligere å kvantifisere enn for eksempel matematikk og statistikk. En viss grad av skjønn i vurderingssituasjoner er derfor vanskelig å unngå. Men når en såpass stor del av bachelor-studiet på NHH består av SOL-fag, er det minste man kan forvente at undervisning er basert på beste empiri og at vurderingen er profesjonell.

Les også: Kursansvarlig Leif Hem svarer på kommentar-glipp

Et uttalt mål fra NHH er å utdanne ledere som forstår samspillet mellom teknologi, økonomi og ledelse i alle organisasjoner. Når SOL-fagene ikke klarer å formidle sin relevans, risikerer man at fremtidens ledere går ut fra skolen uten denne forståelsen. Dette er et problem.