Topp fem blant 300 grupper i verden på CEMS Business Project

By |2019-10-22T14:51:54+00:0012:33, oktober 22nd, 2019|Nyheter|
Fra venstre: Henrik Aaheim og Olav N. Haldorsen, CEMS studenter ved NHH. Foto: Janine Keim, Foto NHHS

Funnene deres underbygger Yaras behov for å endre seg, en prosess de er i ferd med å intensivere.

CEMS studentene Henrik Aaheim og Olav N. Haldorsen, har sammen med nederlandske Anouk Ouwendijk og kinesiske Jiamin Li, jobbet sammen med Yara International gjennom CEMS Business Project.

Forslagene til CEMS studentene om digitalisering og effektivisering av konvensjonelt jordbruk er blitt godt mottatt av både av Yara og høyskolen. Blant de over 300 gruppene som deltok internasjonalt er dette blitt utnevnt til en av de fem beste. For eksempel ser studentenes forslag om abonnementsløsning for å tilgjengeliggjøre smart teknologi til bønder ut til å sammenfalle med Yaras mål om å tilnærme seg sine kunder.  

Måtte ta ansvar selv

CEMS Business Project er en praktisk tilnærming til et ekte problem som er fremstilt av en næringslivsaktør, ifølge Henrik og Olav. Målet med prosjektet er å få en mer praktisk tilnærming til næringslivet, i motsetning til noen av de mer teoretiske utdanningsretningene skolen tilbyr.

– I CEMS Business Project får en tilgang til veiledere i selskapet en jobber, men vi måtte i stor grad tre opp og ta ansvar på egenhånd, kommenterer Henrik. 

Les også: NHH-lag knuste all motstand på case-konkurranse i Thailand

Hadde forskjellige synspunkter enn de utenlandske

– Arbeidet med CEMS Business Project har først og fremst vært veldig lærerikt. Business Project er som å få en oppgave fra en arbeidsgiver. Det simulerer kravene som stilles til deg ute i næringslivet mye bedre enn det å skrive en fagoppgave ville gjort, sier Olav og Henrik. 

– I motsetningen til faghverdagen er ikke CEMS Business Project like strukturert. Vi jobbet lenge med å snevre inn de vide oppgavene vi fikk, men fra tid til annen kunne vi få høre at det vi prøvde å finne ut ikke var så spennende likevel og fikk da beskjed om å bytte fokus, fortsetter studentene.  

Studentene meddeler også at det var veldig spennende å jobbe med utenlandske studenter. De kommenterer også at Anouk og Jiamin hadde et helt annet syn på mange av problemene de møtte enn det guttene hadde.

 – Kort sagt var det det mest frustrerende prosjektet å jobbe med, men også det mest givende, konkluderer Olav.

Les også: Saksøkt for 1,3 milliarder i 2002 – nå foreleser han på NHH

Fremtiden etter CEMS

– Hva vil dere si er de største fordelene med å gå CEMS?

– I CEMS blir du konstant utfordret. CEMS-linjen er veldig god på å sette deg i utfordrende situasjoner som du vil ha veldig godt utbytte av. Ved å gå CEMS får du også en internasjonal anerkjennelse, noe som bidrar til linjens popularitet internasjonalt, sier Olav. 

– Når du går CEMS vil det også være litt færre variabler enn en vanlig master. Dog er programmet lagt opp på en veldig hensiktsmessig måte, noe som gjør dette verdt det. Noe av det vanskeligste en kan gjøre som person, men også noe av det mest givende er å utfordre seg selv, noe CEMS gjør veldig bra, legger Henrik til. 

– Har CEMS endret deres fremtidsplaner?

– Etter å ha jobbet med CEMS Business Project spesielt, har jeg fått mye bedre innblikk i hvor viktige karrierer som kanskje oppfattes som mer konservative eller kjedelige faktisk kan være. Industrien jeg vil jobbe i er blitt mye viktigere for meg enn før jeg gikk CEMS, svarer Olav.

– Ved å kunne få kontakt med mennesker overalt i verden, har CEMS gitt meg muligheter jeg ikke ville fått ellers. Dette er noe jeg ønsker å utnytte fremover, avslutter Henrik.

Les også:

20