Nyhet! Vi har lansert ny nettside. Del gjerne feedback enten på epost eller på Jodel.

Annonsere?

Med rekeost som livrett

Hans Geelmuyden er klar i sin tale om hva som forventes av en leder
Hans Geelmuyden er klar i sin tale om hva som forventes av en leder
16. september 2019
Sist oppdatert: 16. september 2019

Geelmuyden-Kiese grunnlegger, Hans Geelmuyden, forklarer hvordan det er å stå i en mediestorm, om pungshots, fikenblader og hans kjærlighet til rekeost og lungemos.

Den frittalende PR-guruen har kommet til NHH for å holde populærforedrag under karrieredagene om det å være leder. Han rekker en liten prat før han skal i aksjon, og jeg finner han i sofaen på kontoret til Næringslivsutvalget. Forrige gang Geelmuyden tok turen innom høgskolen, i 2015, benyttet han anledningen til å rette kraftig skyts mot konformiteten og konfliktskyheten på NHH.

Pipen virker å ha fått en litt annen lyd siden den gang. 

– Det er noen år siden nå. Det var denne pungshotingen som så jævlig kleint ut fra utsiden. I likestillingens navn så tenker jeg at vi må komme oss videre, sier han.

Geelmuyden påpeker at det på den tiden var stor debatt. Anna Eitrem var et av medlemmene av K7 Bulletin da «Pungshot»-saken dukket opp.

– Anna Eitrem jobber i Geelmuyden Kiese nå, men jeg ble kjent med henne i forbindelse med kritikken som ble rettet mot Bulles journalistikk og for at de stilte kritiske spørsmål til studentmiljøet og studentforeningene på Handelshøyskolen. Har det endret seg? Aksepterer man medienes rolle selv for en studentavis? spør Geelmuyden og innrømmer at han ikke har sett noe av debatten senere.

– Og hadde debatten fortsatt pågått hadde jeg nok sett det. Jeg ble overrasket over hvor servilt man mente at et medium skulle være. Jeg er alltid en talsmann for diskusjoner, men jeg vet altså ikke hvor relevant det er på Handelshøyskolen lengre. 

Geelmuyden utdyper senere i foredraget sitt at NHH har begynt å skinne igjen, og at det gleder ham stort det han ser når han kommer hit igjen. Han mener det stråler av vitalitet. 

– I det hele var jeg ekstremt takknemlig for de fire årene jeg gikk på Handelshøyskolen. Jeg er kjempeglad i institusjonen, det tror jeg mange av oss som har gått her også er. Det er alltid en fryd å komme tilbake hit, sier han under foredraget på Karrieredagene.

Pleide å kalle seg Bølle

Som tidligere redaktør i K7 Bulletin har Geelmuyden en klar oppfatning om medienes rolle, enten det er som studentavis eller som nyhetskilde på landsdekkende basis. 

Vi kalte vår redaksjon for Bølle og oppførte oss også slik. Mediene skal ikke vise nåde, mediene skal stille spørsmål og få til diskusjon. Jeg tenker at Bulle er en del av lederutdanningen på NHH.  

I følge Geelmuyden er ledere som ikke vender seg til diskusjoner og kan håndtere mediestyring ikke kapable til å lede noe som helst. 

– Konflikt er ikke så farlig som mange ledere tror, konflikt er faktisk ganske konstruktivt. Ledelse har ingenting med popularitet å gjøre. 

Han har selv vært mye i nyhetsbildet det siste året, ofte i negativ forstand. Akkurat det tar han med knusende ro.

– For det første så føler jeg at jeg får mye oppmerksomhet og ros i mediene. Men det er klart, medias oppgave er å stille kritiske spørsmål. Jeg pleier å si til næringslivsledere at hvis de ikke har andre lekekamerater kan de ikke leke litt med media? Det er ganske morsomt faktisk. 

Geelmuyden påpeker at media også er en krevende lekekamerat, og at medieforståelsen blant ledere i nærings- og samfunnslivet er ganske begrenset etter hans oppfatning.

– Samtidig har mediene vært en del av underholdningsindustrien, og når jeg er så heldig å få se mitt eget kontrafei på for eksempel DNs nettsider så vet jeg at jeg genererer veldig mange flere klikk enn det andre næringslivsledere gjør, smiler Geelmuyden mens han uttrykker bekymring for den dagen klikkene blir færre og verdien av annonsen dermed synker.

– Vi må forstå at mediene bruker et demokratisk fikenblad som vi kaller nyhetsformidling og debatt. 

Les også: Allsang bidro til innsamling av 200 000 kroner under årets «fylleauksjon»

-Hold fast og hold ut

Selskapet Geelmuyden-Kiese har i løpet av det siste året mistet ni partnere i selskapet, og i fjor gikk selskapet med underskudd for første gang siden 2001. Geelmuyden er likevel ikke bekymret for hvordan skuta skal snus. 

– I et fag som er drevet frem av teknologi så vil kommunikasjonsfaget endre seg mye, og det kunden etterspør endrer seg også. Da må vi endre tjenestesammensetningen. I  privat næringsliv ansetter vi derfor på vekstområder og må avvikle områder som ikke er lønnsomme for oss, sier Geelmuyden og viser til at grafisk design har vært blant det ulønnsomme for selskapet hans på tross av at de har forsøkt å øke lønnsomheten der.

– Som gründer er mitt slagord «Hold fast og hold ut». 

Geelmuyden forteller om en vridning av kunnskap-sammensetningen for å bli en god og lønnsom bedrift igjen. 

– Vi har bestemt oss for å bygge kompetanse på digital kampanje, public affairs, myndighetskontakt og strategisk rådgivning der vi er sterke. Det er ikke slike prosesser man blir mest glad av, men jeg lærte av en annen student som gikk på Handelshøyskolen at alle slike prosesser må du gå FFK; du må gå på det med forutsigbarhet, fairness og konsekvens. På grunn av dette kan vi gå gjennom prosessene uten en eneste konflikt.

Enkelte av partnerne som meldte sin avgang har ytret kritikk i media rundt lederstilen til Geelmuyden. Han presiserer at ledelse ikke bare er en dans på roser.

– God ledelse er ikke sukker og kremfløte altså, det er ingen popularitetskonkurranse. I beste fall kan du vinne respekt. Men ledelse i næringslivet handler til syvende og sist om å skape resultater, og gjør du ikke det så svikter du det fellesskapet du er satt til å lede. 

For Geelmuyden er ledelse å prestere sammen, og han er klar på at folk som ikke presterer ikke kan jobbe hos GK. 

– Jeg tror aldri det blir utdatert å kreve prestasjoner av folk. 

Samtidig understreker han at dersom man ikke presterer selv om man har prestert på et tidligere tidspunkt, bruker selskapet økonomiske krefter på å finne gode løsninger for folk som kanskje ikke lengre har det bra i GK. 

Les også: Rekordmange bedrifter til Karrieredagene

Ingen perfekt informasjon

Det er tydelig at PR-guruen har erfaring med det å være leder etter snart 30 år i manesjen. 

– Vi kaller oss et kommunikasjonsbyrå. Da jeg studerte på Handelshøyskolen hadde jeg finans og markedsføring som spesialiteter på «annenavdeling» som det het den gangen, og det er egentlig det jeg har drevet med siden. 

GK ble startet for nøyaktig 30 år siden, og for Geelmuyden har samfunnsinteressen vært med hele tiden og det er den som bygges videre på.  Forretningsideen kom imidlertid høsten 1975 i en forelesning som het økonomikkens idégrunnlag og rammebetingelser. 

– Foreleseren fortalte oss at forutsetningen for et perfekt marked var perfekt informasjon. Og jeg husker jeg gikk bort til ham etter forelesningen og sa «Tore, har du noen gang hatt perfekt informasjon?» Som professor måtte Tore si at han hadde det. Da sa jeg: «Hvorfor giftet de dem da med deres kone?» Den tenker jeg nok satt, ler Geelmuyden og poenger at han selv aldri har hatt perfekt informasjon. 

– Men gjennom 30 år i GK har jeg innsett at det alltid er mulig å innhente bedre informasjon. Det er det vi jobber med i GK. Bedre informasjon gir bedre beslutninger og bedre samfunn. For å ta inspirasjon fra den tyske filosofen Immanuel Kant så ser mennesker ting ulikt. Hva er sant? Det er ingen fasit på det fordi det er skjønn, vurderinger og betraktninger.  

Og det hersker liten tvil om hva Skandinavias største PR-byrå er ute etter når de ansetter nyutdannede studenter.

– Vi har en veldig sterk kultur. Helt siden jeg og Kiese opprettet selskapet i 1989 har vi sagt at vi ønsker å rekruttere selvstendige mennesker, vi ønsker et mangfold og vi ønsker kunnskap og holdninger. «Hire for attitude, train for skills» lærte jeg av min gamle venn professor Kjetil Nordström.  Vi ansetter holdninger rett og slett. 

Ingen feinschmecker

Praten blir avbrutt av at det banker på døren til møterommet. Det kommer inn en ansatt som serverer Geelmuyden en pakke knekkebrød og salami. Geelmuyden ser overlykkelig ut over det han får servert, og utdyper hvorfor.

– Nå har jeg aldri vært noen feinschmecker, så dette (refererer til knekkebrødet) er nesten det beste jeg vet. Det aller beste jeg vet er knekkebrød med rekeost på, men salami er det nest beste. Jeg sitter av og til i forretningsmiddager og tenker «F**n, nå blir det godt å komme hjem til lungemos og rekeosten!». Sånn sett er jeg veldig norsk.

Under foredraget poengterer Geelmuyden viktigheten av mennesker med kunnskap, lidenskap og holdninger. Samtidig forklarer han at essensen av kommunikasjon handler om å skille seg ut, det han kaller å bråke. Senere gir han et eksempel på hva han mener med bråk når han langer ut et ukonvensjonelt ballespark mot Nord-Koreas leder Kim Jong Un ved å kalle ham en «Irriterende feit drittf**n!». 

Geelmuyden har en klar oppfordring til nåværende studenter om hva han ønsker å se mer av fra NHH-studentene.

– Når jeg går rundt på karrieredagen så slår det meg at veldig mange studenter er

opptatt av å velge profesjon, men jeg skulle gjerne ha sett at NHH-studenter var opptatt av å bli ledere. Mange tenker at man skal jobbe i forskjellige fagfunksjoner i en organisasjon; Man skal jobbe med regnskap, HR, markedsføring, man skal bli økonom. Jeg begynte aldri på NHH for å bli økonom. Jeg begynte her for å bli leder, avslutter Geelmuyden. 

Les også:

Relaterte innlegg

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram